LECTURE SUBJECT:

Monday, December 14, 2009

Portal tayar pertama Asia


Portal tayar pertama dan terbesar di Asia itu menghimpunkan maklumat komprehensif tentang saiz, spesifikasi, harga bagi pelbagai jenama tayar dan pembeliannya.




PROSES membeli tayar kenderaan boleh menjadi rumit terutamanya jika anda mempunyai 'sifar' pengetahuan tentangnya. Dengan pelbagai lambakan jenama dan aneka spesifikasi di pasaran, anda kadangkala buntu yang manakah yang bersesuaian untuk model kereta anda.

Mungkin selama ini anda hanya tahu menekan pedal minyak, brek, mengemudi stereng dan serba sedikit ilmu menyelenggara kenderaan. Namun, bila tiba bab membeli tayar apabila ia rosak atau perlu diganti, anda menjadi bingung.

Kedai mana hendak dituju? Jenama apa dan spesifikasi bagaimana yang bersesuaian? Jenama apa lagi yang sesuai dengan model kereta saya dan lebih murah? Perlukah saya meninjau dari satu kedai ke satu kedai untuk melihat produknya dan harganya? Boleh percayakah harga yang diletakkan pekedai?

Itulah antara soalan yang mungkin bermain di minda anda jika berdepan dengan situasi ini.

Laman web

Dengan wujudnya laman web pembelian tayar www.tyrepac.com.my yang dilancarkan baru-baru ini, soalan-soalan itu mungkin terhapus. Dengan portal tayar itu anda mungkin boleh membuat penilaian dan keputusan sendiri tentang tayar yang hendak dibeli.

Portal tayar pertama dan terbesar di Asia itu menghimpunkan maklumat komprehensif tentang saiz, spesifikasi, harga bagi pelbagai jenama tayar dan pembeliannya. Ia berasaskan konsep online tyre hypermarket yang popular dan sangat berjaya di Amerika Syarikat (AS) dan Eropah.


PELBAGAI jenama tayar yang popular ditawarkan di portal Tyrepac.


Beribu pejabat di Singapura, portal Tyrepac didedikasikan buat pengguna-pengguna di Asia. Pada masa ini, ia beroperasi di Hong Kong, Korea, China dan Malaysia. Ia bakal memperluaskan operasinya ke Indonesia, Filipina, India, Jepun, Australia dan New Zealand pada masa akan datang.

Respons

Pelancarannya juga dianggap sebagai satu revolusi baru dalam pembelian tayar di Asia termasuk negara ini.

"Respons yang kami terima sejak ia mula dilancarkan di Singapura enam bulan lalu sangat fenomena. Kami telah tersenarai sebagai sepuluh laman jualan dalam talian paling banyak dilayari sebaris dengan laman dalam talian gergasi, Amazon. Ini menunjukkan potensi yang amat luas dalam industri peruncitan secara talian di Asia," kata Pengurus Besar Tyrepac Asia Tenggara, Tyrepac Pte. Ltd., Adrian Thio ketika pelancarannya di sebuah restoran di The Curve, Mutiara Damansara, Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

Laman web baru itu bersifat seperti stor sehenti dalam talian yang komprehensif. Bayangkan tanpa perlu ke kedai atau ke bengkel kereta, anda boleh membuat perbandingan harga dan melihat gambar produk tayar hanya dengan duduk di atas kerusi anda. Terdapat sembilan jenama tayar kesemuanya iaitu Goodyear, Dunlop, Sime Tyres, Pirelli, Kumho, Continental, Yokohama, Cooperties dan Corsa.

Model kereta

Portal laman web itu juga bersifat intuitif dan mempunyai antara muka yang mudah dikendalikan. Ia membuatkan kerja mencari tayar yang bersesuaian dengan model kereta anda menjadi mudah.

Untuk memudahkan pencarian, pada laman utama web, anda perlu mengisi maklumat mengenai kenderaan anda menerusi senarai jenama kenderaan, modelnya dan tahun pembuatan yang tersedia. Terdapat kira-kira 30 jenama kenderaan kesemuanya termasuk kenderaan buatan tempatan seperti Produa dan Proton.


ADRIAN THIO (kanan) bersama Pengarah Urusan Tyrepac Malaysia, Jacob Chen (tengah) dan Pengarah Urusan Tyrepac Asia Tenggara, Lee Hwee Tiong pada majlis pelancaran Tyrepac di Petaling Jaya, baru-baru ini.


Berdasarkan maklumat yang diberikan, ia secara automatik memberitahu saiz atau dimensi tayar kereta anda. Kemudian, ia menyenaraikan seleksi jenama atau model tayar yang bersesuaian dengan kenderaan anda. Ia begitu mudah!

Menawarkan pembelian secara dalam talian, pelanggan kemudiannya boleh melakukan pembelian secara terus di hujung jari.


PENGGUNA kini boleh membeli tayar secara talian.





Selepas pelanggan membuat pembelian, Tyrepac akan mengesahkan tempahan tersebut dengan pelanggan dan ia akan menghubungi pusat pemasangan tayar serta-merta. Terdapat hampir 70 pusat pemasangan tayar Tyrepac di seluruh negara.

Tarikh

Pelanggan kemudian memilih tarikh untuk tujuan pemasangan. Tarikh tersebut mestilah selepas dua hari membuat pembelian.

Tyrepac selepas itu akan mengesahkan penghantaran tayar sehari sebelum tarikh yang telah dipersetujui untuk pemasangan. Ia bagi memastikan tayar tersebut sudah ada apabila pelanggan tiba ke pusat pemasangan pada hari pemasangan.

Tyrepac turut menawarkan konsultasi bagi mereka yang memerlukan. Mereka boleh dihubungi menerusi telefon dan e-mel. Perunding-perunding Tyrepac turut dilatih untuk membantu pelanggan memilih tayar terbaik bersesuaian dengan keperluan, bajet dan gaya hidup pelanggan.

"Akan sentiasa ada permintaan bagi tayar. Ini kerana, setiap kereta sama ada yang lama atau baru akan tiba masa untuk menukar tayar. Kami juga melihat potensi yang hebat di Malaysia, memandangkan ia merupakan pasaran sedan terbesar di Asia," tambah Thio.

Menurut Thio, syarikat itu merancang untuk memiliki 150 pusat pemasangan di Malaysia pada hujung tahun ini dengan memperkasa khidmat pelanggannya.

0 Responses to “Portal tayar pertama Asia”

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Discussion