LECTURE SUBJECT:

Sunday, February 6, 2011

Hanya 55 peratus rancang pelan persaraan



KUALA LUMPUR – Masyarakat di negara maju sering mengimpikan untuk bersara awal dengan melakukan perkara yang mereka idam-idamkan selepas umur persaraan wajib tanpa terbeban dengan isu berkaitan kewangan.

Namun, semua impian itu mampu dicapai jika golongan pekerja tersebut merancang pelan persaraan masing-masing dengan teliti.

Pengurus Jenama dan Komunikasi AXA Affin Life Insurance Bhd., Michelle Tew berkata, bagaimanapun, fenomena tersebut kurang berlaku di negara ini kerana tidak ramai rakyat yang merancang pelan persaraan masing-masing pada masa yang betul.

“Secara purata setiap individu berkerjaya di Malaysia hanya mempunyai RM80,000 dalam akaun Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pada umur persaraan malah sebahagian besar mereka terpaksa terus bekerja sehingga ada yang mencecah umur 70 tahun,” katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini semalam.

Beliau menjelaskan, warga pekerja perlu menyimpan pendapatan yang mereka peroleh pada kadar yang tetap dan ini dapat membantu meningkatkan jumlah simpanan.


0 Responses to “Hanya 55 peratus rancang pelan persaraan”

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Discussion